Jelenlegi hely

Lakcímkártya (lakcímigazolvány) és személyi azonosító

A korábbi személyi szám helyébe lépő személyi azonosítót tartalmazó igazolványt a lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal együtt állítják ki. Ezt szokták lakcímigazolványnak vagy lakcímkártyának nevezni. Az igazolvány rendeltetése, hogy a polgárt tájékoztassa személyi azonosítójáról és bejelentett lakcíméről annak érdekében, hogy ezeket az adatokat a polgár közhitelűen igazolhassa.

Lakcímkártya (lakcímigazolvány) és a személyi azonosító
Ki kaphatja?
Magyar állampolgár, valamint letelepedési, tartozkódási illetve bevándorlási engedéllyel rendelkező, vagy menekültként illetve oltalmazottként elismert nem magyar állampolgár.
Mikor adják ki hivatalból és mikor kell igényelni?
 
 
 
A hatósági igazolvány kiadása hivatalból történik, ha
  1. arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el;
  2. arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor;
  3. a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt;
  4. a magyar állampolgár bejelenti Magyarország területének külföldi letelepedés szándékával történő elhagyását;
  5. arra helységnév, postai irányítószám, közterület elnevezés, közterület jelleg változása vagy területszervezési eljárásban hozott döntés miatti címváltozás miatt kerül sor.
Az érintett polgár kérelmére akkor kell kiadni a hatósági igazolványt, ha a polgár
  1. személyi azonosítót nem érintő személyi adatai (névadatai, anyja neve) megváltoztak;
  2. a hatósági igazolvánnyal azért nem rendelkezik, mert az a birtokából kikerült (elvesztette, eltulajdonították, megsemmisült);
  3. hatósági igazolványa megrongálódott;
  4. lakcíme szerinti település neve, postai irányítószáma, a lakás címeként bejelentett közterület neve vagy jellege, illetőleg a ház száma megváltozott (címváltozás);
  5. az újszülött törvényes képviselőjeként a születés anyakönyvi bejelentésével egyidejűleg továbbítja az anyakönyvvezetőnek az iránti kérelmét, hogy a törvényes képviselők nevét és telefonszámát az újszülött hatósági igazolványán feltüntessék;
  6. 14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőjeként neve és telefonszáma feltüntetését kéri a kiskorú hatósági igazolványán, illetve a feltüntetett adat módosítását vagy törlését kéri.
 
Hol és hogyan igényelhető?
Lakcím- és névváltozás:
Amennyiben a járási hivatal okmányirodájánál bejelentette állandó lakcímének, illetve nevének a változását, az adóhatóság nyilvántartásában is az új lakcíme, illetve neve fog szerepelni. Ennek külön az adóhatósághoz történő bejelentésére nincs szükség, mivel az okmányiroda továbbítja ezt az információt az adóhatóság felé.
Levelezési cím bejelentése:
Amennyiben a levelezési cím (ahová az adóhatósági küldemények kipostázását kérik) eltér az állandó lakóhelytől, bejelentést kell tenni az adóhatósághoz a ’T34-es adatlapon (2015. évre vonatkozóan a 15T34. számú nyomtatványon), a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül. A nyomtatvány ingyenesen beszerezhető az NAV ügyfélszolgálati irodáiban, vagy letölthető a NAV honlapjáról (http://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_nav/adatbejelentok_adatmodositok/NAV_15t34.html). Levelezési címként külföldi cím is megadható. 
Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok:
  1. a kérelmező érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányára (pl. személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány), a lakcímkártyára (az igazolvány cseréje esetén),
  2. a lakás feletti rendelkezési jog igazolására (tulajdoni lapra vagy adásvételi szerződésre, önkormányzati bérlakás esetében bérleti szerződésre), illetve a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulására.
Mennyibe kerül?
 
Illetékmentes a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadása, ha arra:
  1. a személyazonosító igazolvány kiadása, lakcímváltozás, illetve - 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén - a kérelemre feltüntethető adatok változása miatt kerül sor;
  2. az okmány cseréje, ha gyártáshibás, vagy tévesen jegyezték be adatainkat;
  3. a személyi azonosító képzése - ideértve a személyi azonosító megváltozását eredményező adatváltozást is - miatt kiállított hatósági igazolvány;
  4. a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány és a forgalmi engedély cseréjére irányuló eljárás, amennyiben arra a helység, az utca, egyéb helymeghatározó adat nevének vagy számának megváltozása miatt kerül sor.
Illetékköteles a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadása, ha:
  1. az eljárás a személyi azonosítót vagy a lakcímet nem érintő adatváltozás miatt indult (500 forint illetéket kell fizetni);
  2. elveszett, megsemmisült vagy megrongálódott (1.000 forint illetéket kell fizetni).
Érvényessége
Az igazolvány érvényét veszti, ha
  1. a bejegyzett adatok megváltoztak;
  2. megrongálódott, elveszett, eltulajdonították;
  3. az hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel vagy azt nem a kiállítására jogosult szerv állította ki,
  4. megszűnt a hatósági igazolványra való jogosultság;
  5. a tulajdonosa meghalt.
Az érvénytelen hatósági igazolványt a polgár, illetve - elhalálozása esetén - hozzátartozója vagy a gyógyintézet köteles nyolc napon belül leadni a törvényben megjelölt hatóságnak.
Bővebb információ
 
Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!