Jelenlegi hely

Az omega-3 zsírsav szerepe várandósság alatt

Igen gyakori az omega-3 zsírsav okozta hiány napjainkban, a statisztikák szerint pedig a nőknél még magasabb. Hogy miért fontos ennek a hosszú szénláncú zsírsavnak a bevitele? 

Az omega-3  legfontosabb szerepe a magzat és újszülött szem- és agyideg fejlődésében van. E zsírsav segít maximalizálni a gyermek intelligenciaszintjét, és védi a babát az agyi sérülésektől, ennek hiánya vezethet például az autizmushoz, látható fejlődési elmaradáshoz.

Az emberi és állati sejtek nem képesek előállítani az omega-3 zsírsavat, így a magzatnak is már minden omega-3 zsírsavat az anyától kel megszereznie. Egy kismama étrendjében az omega-3 zsírsav bevitele és vérében e zsírsav plazmakoncentrációja közvetlen befolyásolják a fejlődő magzat omega-3 státuszát. Mivel a magzat állapota, fejlődése függ az anya étrendjétől is, így értelemszerűen a bevitt omega-3 zsírsav mennyiségétől is, és a szoptatós babáknál is hasonló a helyzet, hiszen az anyatejen keresztül érintkezik az anya minőségi étrendjével, ezért fontos, hogy a kismamák is megfelelő vitaminellátásban részesüljenek. Ennek ellenére a legtöbb nő étrendje hiányos e forrás tekintetében.

Az omega-3 erőműként működik annak érdekében, hogy a baba megfelelően fejlődjön és a lehető legmagasabb fejlettségi szintet elérje a terhesség végéig. A koraszülés a vezető magzati halálokok között szerepel, amelynek gyakori oka az első hónap hiányos tápanyagbevitele. Az állati alapú omega-3 zsírsav bevitele ugyanakkor túlnyomó többségben megakadályozza a koraszülést.

Egy 1991. márciusában végzett tanulmány szerint, melyben a Mayo Klinika  19 "normál étrendet" fogyasztó terhes nőt vizsgált, az eredményeik omega-3 zsírsavban való hiányt mutattak ki. Egy másik kutatásban inuit (eszkimó) és kanadai terhes nőket vizsgáltak, és az összehasonlításból az derült ki, hogy a kanadai szoptató anyák tejében omega-3 hiány mutatkozott.

Én amellett vagyok, hogy az egészséges zsírokat, vitaminokat és egyéb tápanyagokot elsődlegesen abból az ételből fedezzük, amelyet elfogyasztunk, azonban az állati eredetű omega-3 zsírsav esetében úgy gondolom, hogy a kiegészítés nagyon fontos.  Ennek két fő oka van. Először is, az omega-3 zsírsav élelmiszerforrások, amelyek a halakban és egyéb tengeri állatokban találhatóak, nem biztonságos megoldások. Sajnos, a legtöbb halkínálat manapság annyira erősen szennyezett ipari szennyező anyagokkal és toxinokkal, mint pl. higany, PCB-k, nehézfémek és radioaktív mérgek, hogy kismamáknak és gyermekeknek nem ajánlom ezt. A  másik fő ok, amiért a jó minőségű, állati eredetű omega-3 zsír kiegészítés olyan fontos, mert sok embernél, köztük a terhes nőknél is omega-3 hiány áll fent.

Megjegyezném még, hogy a növényi alapú omega 3 zsírsavak nem biztosítják ugyanazokat az előnyöket, mint az állati eredetűek, mert a legtöbb ember nem tudja átalakítani a növényi alapú zsírokat a megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsavvá. Tehát lenmag, dió, és egyéb növényi eredetű omega-3  zsírsavat tartalmazó ilyesfajta forrás nem helyettesítheti az állati omega-3 zsírsavakkal. Egyszerűen nem kapja ugyanazokat az előnyöket, mert nem metabolizálódik olyan hatékonyan.

Babavárás kezdetén legyünk már tudatosak étrend tekintetében is, és keressünk megfelelő szakembert, megfelelő forrásokat a minőségi tápanyagok pótlásához.

 

Forrás: babykitchen.blog.hu