X. Szülőnek lenni konferencia 2021.
"Az a gyerek, aki nem tanulja meg, hogy ő értékes ember, ugyanolyan nehézségekkel fogja szembe találni magát, mint amelyik nem tanul meg rendesen olvasni." (Virginia Satír)
Konferencia a szülőkkel kapcsolatban levő szakemberek és érdeklődő szülők részére.
Témák:
- A szülők és az iskola kapcsolata
- Az iskolában tevékenykedő segítők szerepe
- A társas kapcsolatok az iskolában, a kortárs szocializáció színpada
- A tanítás és a tanulás 20 pszichológiai alapelve
A program időpontja: 2021. május 25. 9.00 - 16.30
A program szervezői: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Magyar Pedagógiai Társaság, Szülőnek Lenni Program - Élvezd az iskolát projekt, Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület
A program helyszíne: A virtuális világ, a program ZOOM felületen zajlik
4 különböző téma - 4 ütemben
1. A szülők és az iskola kapcsolata - 9.00 - 10.30
A szülők és az iskola egyidejűleg vesznek részt a gyerekek felnövekedésének, a személyiségfejlődésének, a szocializációjának segítésében. A szorosabb, tudatosabb szülő és iskolai együttműködés növelheti ennek a folyamatnak a hatásosságát.
Előadó: Dr. Aáry-Tamás Lajos - Oktatási jogok biztosa
Kerekasztal résztvevők:
Deák Éva - Partners Hungary Alapítvány
Karsainé Baktai Julianna - Pécsi Meszesi általános iskola
Somorjai Miklós - Waldorf iskola
A beszélgetést vezeti Dr. Trencsényi László - Magyar Pedagógiai Társaság
2. Az iskolában tevékenykedő segítők szerepe - 11.00 - 12.30
Az iskolai segítők, iskolai pszichológus, iskolai szociális munkás, iskolaőr mindegyike egyénileg is kapcsolatban van a diákokkal, személyes tapasztalatai hozzásegíthetik az iskolát a hatékonyabb működéshez
Előadó: Némethné Dr. Kollár Katalin - ELTE PPK egyetemi docens
Kerekasztal résztvevők:
Golyán Szilvia - Magyar Pedagógiai Társaság
Dr. Jármi Éva - ELTE PPK egyetemi adjunktus
Kalászi Judit - iskolapszichológus
3. A társas kapcsolatok az iskolában, a kortárs szocializáció színpada - 13.00 - 14.30
A gyerekek az élet sok színterén, csoportjában szocializálódnak az iskolai éveik alatt, ekkor tanulják meg, hogyan tudnak együtt lenni, kapcsolatban lenni, empatikusnak lenni, stb. Elsődleges kérdés, hogyan lehet az iskolában olyan légkört kialakítani, hogy ne jöjjenek létre szélsőséges konfliktusok, és a tanulást, együttműködést értéknek tekintő légkör alakuljon ki.
Előadó: Dr. Tóbiás László - Károli Gáspár Református Egyetem főiskolai docens
Kerekasztal résztvevők:
Glasshütter Melinda - Aranyiránytű program
Fóti Péter - Demokratikus nevelésért és oktatásért egyesület vezetője
Nagy Ádám
Révész György
A beszélgetést vezeti Dr. Magyar Erika mediációs szakjogász
4. A tanítás és a tanulás 20 pszichológiai alapelve - 15.00 - 16.30
A tanítás és tanulás 20 pszichológiai alapelveinek 5 fő témaköre
- Hogyan gondolkodnak és tanulnak a tanulók?
- Mi motiválja a tanulókat?
- Miért fontos a tanulásban a szociális környezet, az interperszonális kapcsolatok és az érzelmi jóllét?
- Hogyan szervezhető hatékonyan az osztálytermi munka?
- Hogyan értékeljük a tanulók fejlődését?
Előadó: Fodor Szilvia - felkérés alatt
Kerekasztal résztvevők:
Bereczky Enikő - felkérés alatt
Csányi Kinga - felkérés alatt
A beszélgetést vezeti : Cserey Miklós
A konferencia felépítése:
- Minden téma Dr. Zsolnai Anikó egyetemi tanár, az ELTE PPK dékánjának köszöntőjével kezdődik.
- A témák kibontása egy 20 perces vitaindítóval kezdődik, amelyet kerekasztal beszélgetés követ, a témában jártas elméleti és gyakorlati szakemberek részvételével.
- Ezt követően a résztvevőknek is lehetőség nyílik bekapcsolódni a beszélgetésbe.
- Egy-egy témára bő másfél óra áll rendelkezésre.
Az ötletről
"A gyerekeink jelene, a társadalmunk jövője!"
"A gyerekek személyiségfejlődésük során, 6 éves kortól kezdve, 14 éves korukig nagyon hosszú úton mennek végig, amelyik úton elsődleges módon a család és az iskola "kiséri" őket. Ami ebben az időszakban nem jól oldódik meg, az később nagyon nehezen pótolható.
Kevés helyen tapasztalható együttműködés, kapcsolódás a két szocializációs főszereplő között, nem támogatják egymást a "közös feladatukban" a gyerekek személyiségfejlődésének támogatásában.
Sok iskolában látom, hogy a pedagógusok kimerültek, sok frusztrációval találkoznak, sok esetben "tehetetlenek" a gyerekekkel. A szülők sem tudnak sokszor mit kezdeni a gyerekeik növekedésével együtt járó egyre újabb nehézségekkel, kihívásokkal.
A szülők és a pedagógusok finoman szólva sincsenek általánosan jó véleménnyel egymásról kölcsönösen "sokat tudnak" mondani a másik hibáiról és alkalmatlanságairól. Meggyőződésem, hogy a személyiségfejlődés hatékonyságát jelentősen befolyásolja a tanárok, a diákok és a szülők kapcsolata, együttműködése.
Ami biztosan változott az elmúlt évtizedekben, a diákokra és a szülőkre egyaránt érvényes, hogy a virtuális térben többet, gyakrabban, könnyebben tudnak kapcsolatba kerülni egymással, véleményüket elmondani és kicserélni egymással, mint régebben. Ez azt jelenti hogy gyakrabban kapcsolódnak egymáshoz az iskolai kérdésekben is, de erről az iskolának többnyire nincs tudomása.
Az előrelépést az jelentheti, ha az iskola, a tanár, a diák és a szülők közös útnak tekintik azt az időt, amit együtt töltenek a diák iskolás évei alatt. Ennek sokféle működő, pozitív gyakorlata van, de általánosan nem elterjedt a társadalomban.
Ami ma kevéssé létező gyakorlat, a diákok kortárs csoportban való működésének támogatása, a szülőkel való egyéni kapcsolat fejlesztése és a szülői csoportok kezelése. Ez az együttműködés erősítheti egymás megértettségét, elfogadását" - írja a program ötletgazdája és szervezője.
Regisztráció: ITT
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges