Jelenlegi hely

Mit tudnak a mesék az anyákról?

Miben rejlik a mesék szavahihetősége? Miért kell meghalnia a mesebeli jó anyáknak? Mi a mostohák szerepe a gyermek és anyafejlődésben? - Jakab Csilla coach és meseterapeuta írása.

    Bár napjainkban érezhetően a mesék reneszánszát éljük, soha ennyire népszerű nem volt a mese műfaja, mégis sokan sokfelől közelítjük meg. Vannak, akik kizárólag a gyerekek műfajának tekintik, s a kortárs műmesék közérthetőbb, oktató, fejlesztő stílusát részesítik előnyben.

    Mások „mesebeszéd”-ként az álmodozás, fantáziálás, merő képzelgés fikciójának tekintik a meséket, melyet nem kell, s nem is lehet komolyan venni.

    A népmesékre valójában egyik elképzelés sem igaz. Valójában e tévedések hátterében az évszázados-évezredes távolság áll, mely megváltoztatta az emberi látásmódot, gondolkodást, a hétköznapi kommunikációt, a kulturális értékeket, mindent, ami társadalmilag körül vesz bennünket. Így vált a népmesék nyelvezete és világképe vajmi kevésbé érthetővé a hétköznapi olvasó számára.

    Akkor miért ragaszkodunk mégis e kőkorszaki ásatásokhoz?

    Hiszen pont e tény, hogy életben vannak s egyre szélesebb körben terjednek a népmesék, igazolja, hogy valami mégis lehet e szövegek mélyén. Ez a valami pedig, az emberiség kollektív tapasztalatának tudástára.  Ha elképzeljük, hogy százezrek fejbólintása kellett ahhoz, hogy egy-egy mese igaznak találtassék (különben a mesemondó nem mesélhette volna tovább), joggal fordulhatunk alázattal és erőteljes kíváncsisággal a mesék bölcsessége felé.

    A mesék ugyanis abból a korból származnak, amikor még REND volt, az emberek teljességben tekintettek a világra, nem volt széttöredezve a kultúra, a hitrendszer, a viselkedési és gondolkodási módok, hanem minden egységben és egylényegűen ugyanazt a rendezettséget mutatta meg számukra népművészetben: költészetben, dalokban, viseletben; hit és szokásrendszerben.

    Nagy örömünkre a mesék pont ezt a tudást őrzik a rendről, a teljességről, s azt, hogy minden rendbe hozható.

    Ha a mesék ismerik a rendezettség állapotát, hogy lehet, hogy anyaként kevés jó példát találunk, sőt az igazán valamire való anyák a mesék elején nagyon gyorsan meghalnak. Mi lehet ennek az üzenete?

    Először is feltehetjük a kérdést: mitől jó egy anya? Mert ugyan nincs túlsúlyban, de a mesék erre is választ adnak:

    • A jó anya önzetlenül kíséri és segíti gyermekei kibontakozását, és méltó módon - hamuban sült pogácsával - engedi el őket a szülői házból, ha eljön az ideje. pl. Derék Jankó és a kemény kenyér
    • A jó anya, elfogadóan támaszt nyújt, de nem a saját elképzeléseit erőlteti, s tanácsokkal halmozza el, hanem elvezeti a gyermekét a saját megoldásáig. pl. Piros malac
    • A jó anya képes a fia választottját megkérni, közben járni a fiú érdekében.
    • A jó anya kétségkívül végtelen türelemmel táplál, pl. Fehérlófia, Veres tehén
    • S a jó anya feladata a nőiség titkaiba is beavatni a lányaikat, ahogy Tündér Erzsébet teszi A táltoskanca és a libapásztorlány meséjében.

    Ugyanakkor több ezer mese szól arról az ambivalenciáról is, amellyel az anyák kötődnek gyermekeikhez, és több ezer mese mutatja meg ennek másik oldalát is: a gyerekek ambivalens viszonyát édesanyjukhoz. Persze a legjobb anyának még a mesékben sem csak szerető, kedves és odaadó arca van - éppoly erőteljes a haragos, szenvedélyes, sötét indulatokkal terhelt másik arca is. Mégis ettől szenvedünk anyaként a legjobban, szeretnénk minden helyzetben jól reagálni, konstruktívan, bölcsen és főleg higgadtan kezelni a gyerkőceink hajmeresztő dolgait. Mivel emberek vagyunk, s nem gépek ez lehetetlen!

    Sajnos azt tapasztalom, hogy manapság hajlamosak az anyák túlzott elvárásokkal ostorozni magukat, kibillentve magukat a túlgondoskodó, túlféltő anyaság irányába, attól való félelmükben, ha nem felelnek meg a kor és a saját túlidealizált anyaképüknek, ártanak a gyermekeiknek.

    A mindig vigyázó, óvó, simogató anya a tejfogak korának anyja. A felnövekvés során eljön az a pont, amikor a „gyermek”, vagy inkább tinédzser beavatása a felnőtté válásba elkezdődik.

    A mesei bölcsesség világosan üzeni, hogy a túl jó anyának egy ponton meg kell halnia. Ijesztően hangzik ugye, de valójában ez azt jelenti, hogy csupán a tökéletességre vágyó, túlszerető, mindent megbocsátó anyarészünknek kell háttérbe szorulnia a gyermek számára. Pont azért, hogy ne egy rózsaszín álombuborékban nőjjön fel, s idővel rázáruljon a mamahotel ajtaja.

    A mesék őrzik e tudást. A tudást, hogy ennek így kell lennie. A hősnek vállalnia kell az egyedüllét feladatát, tűrni kell az élet viszontagságait (mostohák, és féltestvérek gyötrését) ahhoz, hogy képessé váljon megvédeni magát, útnak indulni, megedződni a sokkal nagyobb veszélyekkel szemben. Ehhez ki kell fejlesztenie a veszélyre, intrikára, agyafúrtságra figyelő tudatosságot.

    A túl jó anyát hagyni kell meghalni - megőrizve magunkban gondoskodása melegét -, hogy az új, tisztábban látó belső anya (intuíció) megszülethessen, mely azt látja, ami valójában van, s azt, mit kell tenni a világban való boldoguláshoz, immár érett felnőttként.

    A mese világosan tudtunkra adja, hogy a jó anya tovább él egy bábu, gombolyag, virág képében, s nem hagyja teljesen magára a gyermekét.

    Ehhez képest a mostoháktól mintha hemzsegnének a mesei történetek, s ennek az az oka, hogy a mesék mindig problémákkal foglalkoznak.

    A valóságban általában nem a „jó" anya jelent problémát, hanem a jó anya hiánya. A mesék pedig nem azt vetítik elénk, ami rendben működik, hanem azt, amit rendbe kell - mert rendbe lehet - hozni. S a mesék egészen pontosan megmutatják azt is, miképpen lehetséges mindez.

    Valójában mindannyiunkban laknak ilyen-olyan mostohák, mert az anyaság csak így lehet egy gyönyörű fejlődési folyamat minden nő számára.

    Jakab Csilla - Pantarhei-coaching

    www.pantarhei-coaching.hu

    - Pécsimami - 

    Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

    Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Neked ajánljuk!

    Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

    Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

    Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
    Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

    Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

    Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
    Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

    Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

    Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
    Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

    Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

    A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
    Ugrás az oldal tetejére