Jelenlegi hely

Ne menjen az agyunkra a karácsony!

Mi játszódik le az agyban vásárlás közben? Tudunk-e egyáltalán tudatosak maradni? Ha ismerjük a marketingfogásokat és odafigyelünk, nemcsak a pénztárcánknak tehetünk jót, hanem a lelkivilágunknak is.

Az advent időszakának a befelé fordulásról és a mögöttünk hagyott év történéseinek összegzéséről, valamint lezárásáról kellene szólnia. Ehhez képest a karácsonyt megelőző heteket a rohanás, az év végi hajtás és a boltokban való tolongás jellemzi. Nézzük meg, hogy az ajándékok utáni hajszánkat mi idézi elő, és vásárlás közben milyen folyamatok zajlanak le bennünk. Egy kis tudatossággal és odafigyeléssel nemcsak a pénztárcánknak tehetünk jót, hanem a lelkivilágunknak is.

A vásárlás egyszerre érzelmi és racionális döntés

Egyes tanulmányok szerint a vásárlás egy ősi ösztön. Bármilyen hihetetlen, ez még gyűjtögető és vadászó eleinktől maradt ránk, akárcsak az a jó érzés, amely akkor tölt le bennünket, hogyha a vágyott terméket megkaparintottuk. Vásárlás közben több agyi terület is működésbe lép.

Egyes neurológusok ezt idegi kötélhúzáshoz hasonlítják. Mikor egy termék megragadja a figyelmünket, akkor agyunk jutalomközpontja fokozott dopamin-termelésbe kezd, amely hatására kellemes érzés önt el minket. Ugyanakkor az árak szemlélésekor az a terület is bekapcsol, amely a veszteség érzését közvetíti felénk.

A reklámok nem véletlen hatnak elsősorban az érzelmeinkre. De természetesen észszerű okokkal is alátámasztják hirdetésüket a cégek, amelyekkel azt üzenik a vásárlóknak, hogy az ő termékük megvásárlása létszükséglet a számunkra. Érdekes jelenség, amelyet több kutatás is alátámasztott, hogy miután a kosarunkba helyeztünk egy több szempontból is hasznosnak ítélt terméket, utána hajlamosak vagyunk valamilyen felesleges apróságot is mellé tenni.

Személyiségünk is, nemünk is befolyásolja vásárlási szokásainkat

A megfigyelések szerint a külvilág felé nyitott, könnyen ismerkedő, úgynevezett extrovertált személyiségekre vásárlásaik során nagyban hat a környezetük, valamint az áru külseje és presztízsértéke. Velük szemben a befelé forduló, introvertált egyéniségek megfontoltabbak miközben róják a köröket a boltok polcai között. Nagyobb figyelmet fordítanak a részletekre, elemzők, és kevésbé hajlamosak felindulásból vásárolni.

A sztereotípia szerint a hölgyeket jobban elkapja időnként a „boltkór”, mint az urakat. Ez részben helytálló is, mivel a két nem tagjai máshogy viselkednek vásárlás közben is. A nők szeretnek betérni több üzletbe is, összehasonlítják az egyes boltok kínálatát, árait, alaposan megvizsgálják a kihelyezett árukat. Előszeretettel kérdeznek, elegyednek beszédbe az eladóval, és ha van rá mód, ki is próbálják a termékeket, mielőtt megvásárolnák azokat.

A férfiak rendszerint célratörőbbek e területen is. Elhatározzák, hogy mit szeretnének venni, és megpróbálják azt mielőbb fellelni. A böngészéshez, a részletes vizsgálathoz általában nincs türelmük.

Csábító csecsebecsék

A karácsonyi bevásárláskor akarva-akaratlanul meglepjük saját magunkat is egy-két aprósággal a menü hozzávalóinak és az ajándékok beszerzésén túl. Ilyenkor a boltok és az árusok olyan trükkökhöz folyamodnak, amelyek tudat alatt is képesek hatni ránk, így sokszor úgy jövünk ki egy üzletből, hogy olyasmi is a kosarunkban van, amit normál esetben vélhetően rá sem írnánk a bevásárlólistánkra. Leginkább a hipermarketek és a nagy bevásárlóközpontok képesek bűnbe vinni a vásárlókat.

Nem véletlen, hogy ilyenkor még gyakrabban találkozunk nem szokványosan vagy extra látványosan kihelyezett árukkal. Mint ahogy az sem, hogy alig belépve a tág térbe rögtön karácsonyi csecsebecsékbe és finomságokba botlunk, amelyeket színesen és ízlésesen tárnak elénk. A sárga háttérre feketével szedett akciós feliratok ugyancsak költekezésre csábíthatnak, mint a várakozási pontokon kihelyezett apróságok.

Régi, jól bevált trükk továbbá, hogy az alapvető élelmiszerek az áruházak legtávolabbi pontján kapnak helyet, így a vevőknek végig kell sétálniuk az egész bolton a mindennapi cikkekért. Minél több időt tölt a vevő az üzletben, annál többet vásárol – vélik a marketingesek, ám ezt nemrég sikerült megcáfolni.

A Pennsylvania Egyetem kutatói a bevásárlókocsikra erősített nyomkövetők adatai alapján megállapították: minél tovább tartózkodnak a vásárlók az áruházban, annál céltudatosabbakká válnak. A vásárlással töltött egyre hosszabb idő nyomasztóvá válik számukra, ezért egyre kevesebbet nézelődnek, és csak a megvásárolni kívánt termékeket keresik.

Ha a fenti marketingfogásokkal tisztában vagyunk, akkor elkerülhetjük a bevásárlást követő kisebb vagy nagyobb lelkiismeret-furdalást is.

Forrás: csalad.hu

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.
Ugrás az oldal tetejére