Jelenlegi hely

Min múlik gyermeked sikere?

Saját magunkról alkotott hiedelmeink befolyásolják a személyiségünkről alkotott képünket, illetve, hogy mit akarunk és mit tudunk elérni az életünkben. Gondolkodásmódunk hatással van teljesítményünkre, motiváltságunkra. Sokan azt gondolják, hogy a tehetség, az intelligencia alapvetően garantálja a sikert. Bizonyosan nagy hatása van, de csak ezen múlhat, hogy ki mire viszi az életben?

Két típust figyelhetünk meg az emberek között reakciójuk tekintetében, ha kudarc vagy nehézség éri őket.

Egyikük összetörik, lemondóvá válik, saját magát okolja a történtekért, s előfordulhat, hogy feladja.

A másik típus felszívja magát, várja a következő kihívást, motivált és eltökélt tud maradni. A fenti különbségeket az egyének szemléletmódjával, gondolkodási módjával magyarázta kutatásaiban Carol S. Dweck.

Rögzült szemlélet

A rögzült szemléletmóddal rendelkező ember sikereit saját tehetségének, képességének tudja be, amihez az állandóságot kapcsolja, s mivel kevésbé rugalmas, ezért a kudarcok esetén saját magát hibáztatja, saját személyiségében érzi sértve magát. Vagy másokat, illetve a külső körülményeket okolja a kudarc miatt.

A kritikát is nehezen viselik ezek a negatív élmény hatására könnyen lemondóvá váló emberek. Kerüli a kihívásokat, könnyen feladja, ha akadályokba ütközik. Az erőfeszítéseket feleslegesnek tartja, mások sikerét saját magára nézve fenyegetőnek tartja. 

Fejlődési szemlélet

A fejlődési szemléletmóddal rendelkező emberek mindig a bele fektetett munka mentén ítélik meg kudarcaikat és sikereiket, ha sikertelenek, akkor onnan közelítik meg, hogy kevés energiát fektettek bele, még tanulniuk, gyakorolniuk kell.

Ők a hibákat az élet természetes velejáróinak tartják, amik csak még elszántabbá teszik őket, s annál inkább igyekeznek még többet tenni a következő siker érdekében, tanulnak a hibáikból.

Onnan közelítik meg az élet feladatait, hogy mindig tudnak mit tanulni, mindig tudnak még több energiát és erőfeszítést beletenni. Keresik a kihívásokat, ha akadályokba ütköznek kitartanak, igyekeznek még többet beletenni. Mások sikere inspirálja ezeket az embereket, a kritikákat saját fejlődésük érdekében igyekeznek felhasználni.

Érdemes tehát tudatosan szemlélni gondolkodásunkat, reagálási módjainkat, s ha úgy érezzük, hogy rögzülten gondolkodunk, akkor törekedni feladataink fejlődésközpontú megközelítésére.

A fenti szemléletmód az élet minden területén jelen van, így ha fejlődni akarunk benne, akkor jól használhatjuk legyen szó gyermeknevelésről, tanulásról, sportról, emberi kapcsolatokról. Tartósan úgy tudunk motiváltak maradni, ha fejlődés fókusszal közelítjük meg életünk eseményeit.

A szülők befolyásolják, hogy a gyermekben melyik gondolkodásmód alakuljon ki

Ha gyermekünket folyamatosan a merev, rögzült kategóriák mentén értékeljük, akkor kialakul benne az a hiedelem, hogy ő „okos”, vagy „buta”, tehát a tudására és saját személyiségére egy állandó kategória mentén tekint. Ilyenkor ha kudarc éri, akkor el is intézi saját magában annyival, hogy ő nem elég okos hozzá, s a későbbiekben meg sem próbálja….

Ha az erőfeszítését dicsérjük egy tevékenysége kapcsán, akkor elhiszi, hogy nincs olyan, hogy lehetetlen, ha még többet és többet tesz bele, akkor bármit képes lehet elérni.

Gyerekkel való kommunikáció során tehát többségében ne az intelligenciát, képességet dicsérjük, hanem a gyermek által belefektetett energiát.

Így hatással lehetünk arra, hogy gyermekünk is fejlődés fókusszal közelítse meg az életben a feladatait.

Ha abban hisz, hogy okos, jók a képességei, de kevésbé törekszik belefektetni energiát és erőfeszítéseket a tevékenységeibe, akkor a rögzült szemléletmódban fog megrekedni. Ha fejlődés központúan gondolkodik, s tudja, hogy azon múlik, mennyi energiát tesz bele, akkor a kudarcokon is könnyebben átlendül, ahelyett, hogy saját magát hibáztatná miatta.

Felhasznált irodalom: Carol S. Dweck „Szemléletváltás” (HVG Könyvek Kiadó 2019)

Nigel Holmes ábrája

Carol S. Dweck „Szemléletváltás” (HVG Könyvek Kiadó 2019) 357. oldal


Szerző: Teveliné Horváth Melinda
okleveles pszichológus, sport szakpszichológus, pedagógus, terápiás kutya felvezető, life coach
https://www.facebook.com/tevelinemelinda/

- KAPOSVÁRIMAMI -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

A nagy nyári melegben gyakran úgy érezzük, hogy könnyebb lenne egy kávéval, vagy teával. Forró helyzetekre jól jön néhány jeges korty akár mindkettőből.
Bolhazsákok és könyvmolyok

Bolhazsákok és könyvmolyok

Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Így lesz ügyes kezű gyereked

Így lesz ügyes kezű gyereked

Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.
Ugrás az oldal tetejére