Jelenlegi hely

Lelki köldökzsinór

Rengeteg vita és sokféle nézet alakult ki a magzati korról. Mára már tudjuk, a babák hallanak minket, sőt éreznek is, és nem csak a táplálék jut el hozzájuk a köldökzsinórral.

A 19. századig csupán a 2-3 éves, már beszélni tudó gyermekeket ismerték el külön személyiségnek. Sigmund Freud változtatta meg igazán ezt a nézetet. Pszichoanalízisei során megfigyelte, hogy már magzati létünk is befolyásolja későbbi életünket.

De mi is zajlik az alatt a bizonyos 9 hónap alatt? Hogyan tudjuk segíteni leendő gyermekünket már a pocakban?

A magzat már az anyaméhben érzékel:

  • Hallja a külvilág hangjait, az élesebb zajoktól megijed, összerezzen
  • Hallja az anya szívverését, pl. stresszes állapotban gyorsabb szívverésünket, így akaratlanul is tanúja lesz, ha idegesek vagyunk valami miatt
  • Érzékeli a hormonális változásokat, sőt a hormonokból kap is valamennyit
  • A hatodik hónaptól érzi a fájdalmat
  • Lát is: fényeket, foltokat
  • A bőrérzékelés kezdettől fogva működik, ez a legjelentősebb

Az anya depressziója, születés előtti stresszek, hormonális eltérések, immunzavarok, különféle fertőzések és környezeti befolyások, párkapcsolati zavarok, konfliktusok, mind hatással vannak a magzat agyára, személyiségének fejlődésére, alakulására. Ez azt is jelenti, hogy gyermekünket ebben a 9 hónapban sok, későbbi életútja során fellépő szellemi, és fizikai zavartól megkímélhetjük.

A legfontosabb, hogy a kezdetektől tartsunk vele kapcsolatot. Minden nap 10 percet szánjunk egy kis relaxációs zene mellett a csukott szemmel végzett meditációra, hintaszékezéssel egybekötve, beszéljünk hozzá, meséljük el milyen szép is a kinti világ, esetleg a családról, mindennapi életünkről tartsunk neki élménybeszámolót. Gondoljunk magzatunkra szeretettel. Figyeljük, mikor mozog, rugdos és érintésünkkel válaszoljunk mozgásaira. Sokat segít az ellazulásban a jóga is, itt kapcsolatot tudsz teremteni kisbabáddal és nem utolsósorban magaddal is.

Két magyar pszichoanalitikus, Raffai Jenő és Hidas György dolgozta ki az anya-magzat kapcsolatanalízist, mely módszer az anya és magzata között lelki köldökzsinórt hoz létre. S ha ez a lelki kapocs jól működik, akkor szülés-születés után a baba és az édesanya is úgy érzi majd, mintha mindig is ismerték volna egymást és ezer apró jelből bizonyosságot nyernek a közöttük fennálló kapcsolatról, amelyet nem megteremteni, csak folytatni kell.

Az első trimeszter lélektani feladata az ”egyek vagyunk” érzés kialakulása. A második trimeszterben, amikor a baba megmozdul, kialakul az ” egy önálló lény van bennem” érzés. A harmadik trimeszter a szülés köré csoportosul „a babám elhagyja a testemet”. Szerencsére ez az elválás nem végleges, hiszen a szoptatás egy erős kapocs marad, „testemből táplállak” érzéssel és szoros együttléttel.

 
Szerzők: Harsáczkiné Kovács Adrienn, Égető Eszter - Egrimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Ugrás az oldal tetejére