Jelenlegi hely

Iskolaválasztási 1x1

Milyen iskolát válasszak gyermekemnek? Hol lesz a legjobb helye? Államiban, alternatívban, magániskolában, netán nemzetközi iskolában? Lehetséges-e, hogy boldog, kiegyensúlyozott, a tanulásban örömét lelő gyermekem legyen? Hosszú távon biztosított-e a magániskolák léte Magyarországon? Ezek a gondolatok foglalkoztatják manapság a kisiskoláskorú gyermekek szüleinek nagy részét. Nézzük a lehetőségeket!

 

Milyen iskolatípusok közül választhatok?

A jelenlegi oktatási paletta egyre színesedő képet mutat. Aki azt érzi, hogy gyermeke nem érzi jól magát, túlterhelt, netán nem tud beilleszkedni a legtöbbször nagy létszámú, államilag fenntartott általános iskolai keretek közé, annak ma Magyarországon több lehetősége is van. 

A magániskoláknak több fajtája létezik. Az alternatív iskolák egyedi pedagógiai elképzeléssel rendelkeznek, ami az állami iskoláktól jelentősen eltér. Gyakran reformpedagógiai elveket vallanak, az egyéni bánásmód és belső szabályrendszer jellemzi őket, saját értékelési módszerrel és saját kerettantervvel rendelkeznek.

Alternatív iskola például a Rogers, a Montessori jellegű iskolák, a Tópark és a Waldorf reformpedagógiai iskola. Az alternatív iskolák a központi kerettantervvel összehangolva készülnek, attól különböző mértékben, de eltérnek.

A nem alternatív kerettantervű magániskolák inkább a pedagógiai módszerekben, a létszámban és a szemléletmódban különböznek. Ilyen például a MOAsuli, a Talento-ház, az Újsuli, a vagy a Mátrixsuli. Ezek az iskolák magukat gyakran alapítványi, ill. magániskolának hívják.

A nemzetközi iskolák külföldi akkreditációval is rendelkezhetnek, az anyaiskolának gyakran a világ több pontján működik intézménye. Vagy két tanítási nyelvűek, vagy kiemelten tanítják az idegen nyelvet. Általában anyanyelvű tanárok is tanítják a gyerekeket. Ilyen például az ISB, a SEK Budapest (utóbbi 3 nyelvű). A nemzetközi környezetre példa a Magyarországon élő külföldiek által alapított Orchidea Magániskola. 

Az egyházi iskolák egyre nyitottabbak a modern pedagógiai módszerek iránt. Abban különböznek a többi iskolától, hogy magasabb óraszámban tanítanak hit- és erkölcstant és naponta van imádkozás és egyházi ének.

Mi lesz a tanulócsoportokkal és a magántanulókkal? Mi az egyéni munkarend?

Az új Köznevelési Törvény értelmében a magántanulói jogviszonyt felváltja az egyéni munkarend. A mintegy 10.000 tanulócsoportban, vagy otthon tanuló diák előtt két út áll: vagy a szokásos módon naponta bejár egy oktatási intézménybe (magán, állami, vagy egyházi iskolába), vagy kérvényezik számára az egyéni munkarendet, így bizonyos százalékban nem a többiekkel együtt jár az adott iskola tanóráira.

Az engedélyezési eljárás kikerült az oktatási intézmények hatásköréből, az egyéni munkarendet 2019. szeptember 1-től az Oktatási Hivatalban kell kérvényezni a tanévet megelőző június 15-éig.  Az egyéni munkarenddel kapcsolatos főbb kérdésekre az alábbi linken kaphatnak választ.

Meg tudom-e óvni a túlterheltségtől, a többi gyerektől, a kiégéstől?

Az iskolaválasztás legfőbb szempontjai

Főleg alsósoknál fontos szempont, hogy ne kelljen messzire utazni, hiszen hosszú évekig minden hétköznap kétszer meg kell tenni az utat. A napi több órányi utazás nagy teher a kicsiknek.

Jó, ha felsőben már egyedül is tudnak közlekedni – de nem mindegy, hogy 5-kor, vagy 6-kor kell felkelniük és mikor érnek haza. A megfelelő alvásmennyiség kisiskolás korban még 9-10 óra. Azt a plusz két órát játszótéren, szabad levegőn kellene eltölteniük, nem a buszon, vagy az autóban. A szülőknek is kényelmesebb és kevesebb stresszel jár az utazás, ha közel van az iskola. Nincs annál rosszabb, mint amikor reggelente harc van otthon az időben indulásért. 

A másik fontos szempont iskolakezdésnél a tanító kiválasztása. 6 évesen gyermekeink még védtelenek és szükségük van egy támogató, elfogadó, szeretetteljes pedagógusra, akivel megvan az összhang. Mindenképpen jó, ha lehetőség van a jövendőbeli tanítóval találkozni – és itt szándékosan nem tanítónőt írok, mert az utóbbi években egyre gyakrabban találkoztam rendkívüli tanító bácsival. 

Főként magániskola választás esetén megfontolandó, hogy milyen pedagógiai szempontok fontosak a számunkra, mennyire fontos például a személyközpontú oktatás, szeretnénk-e, hogy gyermekünk az élménypedagógia, kooperatív tanulás elvei mentén tanuljon, legyen-e az iskolában kiemelt nyelvoktatás, a digitális kompetencia fejlesztés, tehetséggondozás, vagy a vállalkozó szellemre nevelés.

A magániskolák tanterve és pedagógiai módszerei és a jóval kisebb osztálylétszám tapasztalatom szerint kevésbé terhelik a tanulókat. A hagyományos, poroszos, frontális tanítással szakító új, haladó szellemű pedagógiai módszerek több teret adnak a diákoknak, akik a belülről fakadó természetes kíváncsiságuk által vezérelve tanulnak, több lehetőségük van aktívan részt venni a tanórákon. Sokszor nem is érzik tanulásnak, a játékos, élménygazdag, kooperatív feladatok során szinte magukba szívják a tudást és a fontos készségek természetes módon fejlődnek. Léteznek olyan iskolák is, melyek a demokratikus tanulás hívei és a tanárok egyenrangú félként kezelik a gyerekeket.

A következő, amit érdemes átgondolni, hogy van-e a gyermek érdeklődési körében olyasmi, ami meghatározó. Az a gyerek, akinek szuper a mozgása, gyakran játszik birkózósat, magabiztos, ruganyos a mozgása, feltehetően jól fogja magát érezni egy olyan közegben, ahol ennek teret adnak, például van harcművészet, vagy mozgásművészet sportkör. Akit kiskorától elbűvölnek a logikai játékok és a számok világa, nagy valószínűséggel attól lesz majd boldog, ha matematika szakkörre, robotikára, versenyekre, vagy sakkra járhat. Vagy nagyon szeret táncolni, szépen és gyakran rajzol, stb. Figyeljünk a gyermekünkre és beszélgessünk vele erről, érdeklődjünk leendő iskolájában a szakkörökről és a foglalkozások lehetőségeiről. 

Az osztálylétszámmal kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy a nagyobb létszám nehezebb a gyermeknek. Nagy létszámú osztályban korlátozott mértékben valósítható meg a differenciálás és az egyéni bánásmód. Sokszor a felfelé történő differenciálásra már egyáltalán nem marad energia és kapacitás. A kisebb létszámmal működő iskolákban ezekre jóval több lehetőség van, ugyanakkor az is elmondható, hogy kisebb létszám esetén könnyebb egymáshoz hasonló tudással és képességekkel rendelkező tanulókat összeválogatni.

Azt is érdemes mérlegelni, mekkora a legnagyobb létszám, ami még nem viseli meg a tanulót. Egyre több a szenzorosan érzékeny gyerek, számukra a folyamatos alapzaj és a sok inger nagyon megterhelő lehet. Azután vannak még egyéb szempontok, mint például a nemek aránya, az intézmény felszereltsége és atmoszférája, vagy az udvar milyensége és minősége, milyen a levegő tisztasága, van-e a közelben park, mert ezek nem, vagy csak korlátozott mértékben változtatható körülmények. 

Ha ezek közül a feltételek közül a család számára legfontosabbak megtalálhatóak egy állami iskolában, akkor mi sem egyszerűbb, mint oda beiratkozni. Nem feltétlenül rossz az, ami állami és nem feltétlenül jó csak azért, mert magániskola.

A magániskolai lét hosszú évekig megterheli a családi büdzsét. Jó, ha tudjuk, hogy az év 12 hónapjában kell számolni a tandíjjal, vagy szülői hozzájárulással, az étkezés díjával, a szakkörök díjával és a közlekedés költségeivel. Ehhez jöhetnek még az eseti költségek, mint például osztálykirándulás, színház, jótékonysági bál és egyéb programok. Fontos szempont lehet az is, hogy a családi és életkörülmények (pl. válás, költözés) megváltozása miatt a gyerekeknek esetleg iskolát kell váltaniuk. Ilyenkor lehet fontos, hogy az iskola átjárható legyen a Nemzeti Alaptantervvel, azaz át lehessen iratkozni más iskolába, vagy különbözeti vizsgát kell tenni. 

Hosszú távon biztosított-e a magániskolák léte Magyarországon?

Sokunkat foglalkoztat ez a kérdés mostanában. Időről-időre megjelennek az ezzel kapcsolatos hírek, újságcikkek. Az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete rendszeresen egyeztet az illetékes hatóságokkal és az Emberi Erőforrások Minisztériumával. Úgy látják, hogy a minisztériumnak nem célja az alternatív iskolák ellehetetlenítése. A törvényi szabályozással az eddig alulszabályozott területeket igyekszik mederbe terelni. Bízzunk benne, hogy ez a jövőben is így lesz. 

Akárhonnan nézzük, minden gyerek más, és minden család egyedi. A döntésben a legfontosabb mindig a gyermek hosszútávú boldogsága, kiegyensúlyozott iskolai élete. Így lehetünk mi szülők nyugodtak és dőlhetünk hátra, abban a tudatban, hogy jó kezekbe került szemünk fénye. 

Szerző: Czoma Krisztina
Mátrixsuli Pest
www.matrixsuli.hu

- Budapestimami -

EZ IS ÉRDEKELHET

"A lehetőség ott rejtőzik minden gyerekben. Nekünk az a feladatunk, hogy segítsük kibontakozni.”

"A lehetőség ott rejtőzik minden gyerekben. Nekünk az a feladatunk, hogy segítsük kibontakozni.”

Élményalapú tanulás, elfogadó légkör, kis létszámú csoportok. Mindezek lehetővé teszik, hogy a budapesti, budaörsi és kecskeméti Mátrixsuliban a gyerekek elsajátíthassák mindazokat a képességeket és tudást, amelyekre valóban szükségük lesz a jövőben. Józanné Sipos Etelkával, az alapítványi iskola igazgatónőjével beszélgettünk arról, mit kínál ma egy modern alapítványi iskola a diákjainak.

Nyolc-, hat-, vagy négy osztályosba menjen? - Kisgimnáziumba készülünk

Nyolc-, hat-, vagy négy osztályosba menjen? - Kisgimnáziumba készülünk

Az alsó tagozatos iskolaévek hamar elrepülnek és máris választás előtt állunk: milyen középiskolába menjen a gyerek és mikor? Egyre korábbra tolódik ez a döntés, akár 10-11 éves korra. Segítünk az iskolaválasztásban.

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.
Ugrás az oldal tetejére